Na najwyższej górze w Polsce

Opublikowano 21 czerwca 2015, niedziela o 16:32.

Wrota Beskidów – sekcja górska

Data – 02 do 04 czerwca 2015r

Cel – Kozi Wierch 2291 m n.p.m. Tatry Wysokie

Baza wypadowa – Bukowina Tatrzańska Polana Głodówka

Trasa – parking Palenica Białczańska – wodogrzmoty Mickiewicza – dolina Roztoki – Dolina 5 Stawów – Dolinka Pusta – Kozie Czuby – Kozi Wierch – Wielka Siklawa – parking Palenica

Czas naszego przejścia – 11 godzin

Opis naszej wyprawy:

Wieczorem 2 czerwca 2015 roku o godzinie 20:00 dojechaliśmy na polanę Głodówka w Bukowinie Tatrzańskiej na której mieliśmy zarezerwowane noclegi, a która to polana posiada jedną z najpiękniejszych panoram z widokiem na Tatry – polecamy! Rano po śniadaniu dojechaliśmy na parking w Palenicy Białczańskiej (o godz. 8:00), z którego wyruszyliśmy drogą prowadzącą do Morskiego Oka w kierunku wodogrzmotów Mickiewicza. Dalej Doliną Roztoki dotarliśmy do schroniska w Dolinie Pięciu Stawów około godziny 11:00.

Dalej, w mniejszym już składzie (żony i dzieci zostały w schronisku) poszliśmy w głąb Doliny Pięciu Stawów do Dolinki Pustej i dalej po wielkim płacie śniegu dotarliśmy do szlaku Orla Perć prowadzącego na Kozie Czuby i dalej na najwyższą górę w Polsce – Kozi Wierch. Zanim rozpoczęliśmy wędrówkę po łańcuchach podziwialiśmy taterników wspinających się na kultowej ścianie Tatr – Zamarłej Turni.

Orla Perć, najtrudniejszy w Polsce szlak turystyczny (który przeszliśmy w całości w 2013 roku) za każdym razem robi wielkie wrażenie. Pionowo opadające skały, podcięcia, kominy w górę i w dół, a to wszystko ubezpieczone łańcuchami i klamrami wymaga od turysty skupienia, opanowania i oceny sytuacji bez pośpiechu. Odcinek Orlej Perci z dolinki Pustej na szczyt Koziego Wierchu zajął nam około 1,5 godziny.

Panorama na szczycie jest imponująca. Widać m.in. Rysy, Giewont, Kasprowy Wierch, Świnicę, Krywań, całą Dolinę Pięciu Stawów oraz dziesiątki innych szczytów.

Odcinek Dolinka Pusta – Kozi Wierch szlak czerwony nie polecamy osobom z lękiem wysokości oraz bez wcześniejszego przygotowania kondycyjnego – jest trudno!

Po zejściu szlakiem czarnym – dalej niebieskim do schroniska w Pięciu Stawach i krótkim odpoczynku udaliśmy się w drogę powrotną szlakiem prowadzącym obok Wielkiej Siklawy – największego wodospadu w Polsce.

Już na tym odcinku zmęczenie daje się we znaki lecz satysfakcja ze zdobycia największej góry w Polsce rekompensuje wszystko. Tu pewnie nasuwa się pytanie – jak to, nie Rysy są najwyższe? Tak, są – jako najwyższy punkt w Polsce. Kozi Wierch 2291 m n.p.m. jest najwyższą górą całkowicie leżącą na terenie Polski i tu jest różnica.

Po powrocie na kwatery długo oglądaliśmy zdjęcia z wyprawy i planowaliśmy następne. Myślę, że jeszcze w te wakacje przejdziemy Orlą Perć po raz kolejny w całości.

Mateusz Romaniak

Szanowni Państwo, sekcja górska „Wrót Beskidów” pokonała część jednego z najtrudniejszych szlaków górskich w Polsce. Wyżej opisana jest wyprawa jaką członkowie sekcji górskiej „Wrót Beskidów” przeszli w czerwcu. Już w samym opisie wyprawy możemy dostrzec z jakim upodobaniem i przyjemnością przemierzają szlaki. Kochają góry, to ich pasja. Ich wyjazdy pozwalają im na wielki relaks, a zmęczenie potrafi rozładować wszelkie stresy i napięcia. Wielki miłośnik i entuzjasta podróży górskich Pan Mateusz Romaniak zaprasza. Możecie to przeżywać razem z nami, a trud pokonania pasm górskich wynagrodzi wam piękno i krajobraz szczytów, relaks z pięknego widoku, a jeszcze w dodatku przyniesie poprawę kondycji, zdrowia i samopoczucia. W imieniu sekcji górskiej serdecznie zapraszam, a powyższy artykuł powinien zachęcić do wzięcia udziału w przyszłych wyprawach. Przypominam telefon do Pana Romaniaka: 504 131 311.